top of page
Etsi

Vastuutahot uuden auton kaupassa

Maiju Nousiainen

Uuden auton osto ja siihen liittyvät virhevastuukysymykset voivat olla monivaiheisia ja joskus hämmentäviä. Kun uusi auto osoittautuu virheelliseksi, ensisijainen vastuutaho on aina myyjäliike, joka on vastuussa kaupanteon aikana sovittujen ehtojen täyttymisestä. Tämä tarkoittaa, että myyjä on velvollinen korjaamaan virheen tai tarjoamaan korvauksia, jos auto ei vastaa sille asetettuja laatukriteereitä tai virhe ilmenee kaupan aikana.


Myyjäliikkeen vastuu


Myyjäliike on ensisijaisesti vastuussa auton virheistä, ja kuluttaja voi vaatia myyjältä korjausta, hyvitystä tai jopa kaupan purkua, jos auto ei vastaa sovittua laatua tai ilmenee virhe kaupan jälkeen. Myyjä ei voi edellyttää, että ostaja itse hoitaa ongelman ratkaisua maahantuojan tai takuuhuollon kanssa. Vaikka maahantuoja tai valmistaja voivatkin olla mukana virheen korjauksessa, vastuu virheen korjaamisesta ja hyvityksistä kuuluu aina ensisijaisesti myyjälle.


Ostajan mahdollisuus kohdistaa vaatimuksia maahantuojalle tai valmistajalle


Vaikka myyjä on ensisijainen vastuullinen taho, ostaja voi halutessaan kohdistaa valituksensa myös maahantuojalle tai valmistajalle, erityisesti jos ongelma liittyy valmistusvirheeseen tai takuukysymykseen. Maahantuoja toimii valmistajan edustajana ja voi olla oikea taho hoitamaan korjaukset, erityisesti jos auto on takuun alainen. On kuitenkin suositeltavaa, että ostaja pitää myyjän tietoisena ongelmasta ja mahdollisista korjaustoimenpiteistä, vaikka käytännön toimet hoitaisi maahantuoja tai valmistaja.

Virheen korjausprosessin pitkittyessä ostajalla on oikeus vaatia, että virhe korjataan ilman kohtuuttomia viiveitä. Mikäli korjaus ei etene tai ongelma jää ratkaisematta, ostaja voi harkita kaupan purkua tai muun hyvityksen vaatimista. Tällöin on kuitenkin tärkeää kohdistaa vaatimukset ensisijaisesti myyjälle, sillä myyjä on vastuussa kaupanteon aikana syntyneistä virheistä.


Maahantuojan ja valmistajan rajoitettu vastuu


On tärkeää huomata, että maahantuojan ja valmistajan vastuu on rajoitettu virheisiin, jotka ovat syntyneet heidän hallintansa ulkopuolella. Tämä tarkoittaa, että maahantuoja tai valmistaja eivät ole vastuussa virheistä, jotka ovat syntyneet vasta kaupanteon jälkeen myyjän virheellisten toimenpiteiden, kuten huoltovirheiden, vuoksi. Esimerkiksi, jos auto on viety huoltoon ja siellä tehdään virheellisiä korjauksia, tai jos myyjä antaa virheellistä tietoa auton ominaisuuksista, on myyjä vastuussa tällaisista virheistä.


Samoin, jos auto on luovutettu ostajalle, ja tämän jälkeen ilmenee ongelma, joka johtuu esimerkiksi huollon laiminlyönnistä tai väärästä käytöstä, vastuuta ei voida siirtää maahantuojalle tai valmistajalle. Tällöin vastuu virheistä jää myyjälle, ellei myyjä voi osoittaa, että vika johtuu jollain tavalla ostajan omasta toiminnasta.


Vastuukysymykset ja kaupan purku


Kun auton virhe ei ratkea kohtuullisessa ajassa, on tärkeää tietää, että ostajalla on oikeus vaatia kaupan purkua. Tämä oikeus syntyy, jos auton virhe on olennaisesti estänyt auton normaalin käytön tai jos virhe on jäänyt korjaamatta kohtuuttoman pitkään. Tällöin ostaja voi halutessaan purkaa kaupan ja saada takaisin maksamansa hinnan. Kaupan purkua voidaan vaatia myyjältä, ja se on useimmiten ainoa ratkaisu tilanteessa, jossa virhettä ei ole voitu korjata riittävän nopeasti tai jos korjaukset ovat epäonnistuneet toistuvasti.

Jos kaupan purku ei ole käytettävissä tai ostaja ei sitä halua, hän voi vaatia muuta hyvitystä, kuten alennusta hinnasta tai korvauksia virheellisestä tuotteesta.


Yhteenveto


Uuden auton ostajan on hyvä tietää, että myyjä on ensisijainen vastuullinen taho auton virheiden suhteen. Vaikka maahantuoja tai valmistaja voivat olla mukana korjausprosessissa, ostajalla on oikeus kohdistaa vaatimuksia suoraan myyjälle. Maahantuojan ja valmistajan vastuulle kuuluvat vain ne virheet, jotka syntyvät heidän hallinnassaan olevan ajoneuvon tai takuuseen liittyen. Myyjä ei voi siirtää vastuuta maahantuojalle, ja ostajalla on aina oikeus vaatia hyvitystä tai korjausta myyjältä. On tärkeää, että ostaja on tietoinen omista oikeuksistaan ja toimii ripeästi virhetilanteissa varmistaakseen, että auton virheet korjataan kohtuullisessa ajassa tai että hän saa asianmukaisen hyvityksen.

 
 
 

Comments


bottom of page