
Uuden auton virheet eivät aina ole helposti havaittavissa, ja joskus vian tunnistaminen voi olla haastavaa, varsinkin jos ongelma ilmenee vain ajoittain tai auton toiminnassa on puutteita, joita myyjä pitää tavanomaisina ominaisuuksina. Tällöin on tärkeää ymmärtää, että kuluttajalla on oikeus vaatia virheen selvittämistä ja saada tarvittavaa apua ongelman ratkaisemiseksi.
Ajoittaiset viat ja puutteet auton toiminnassa
Jos auton toiminnassa ilmenee puutteita, jotka eivät ole jatkuvia, mutta esiintyvät satunnaisesti, voi olla vaikeaa todentaa, onko kyseessä todellinen virhe vai onko auto vain tilapäisesti huonossa kunnossa. Tällöin myyjä voi saattaa pitää viat tavallisina ominaisuuksina tai väittää, että auto on toiminnassa normaali. Esimerkiksi moottorin käynnistyksessä esiintyvät häiriöt, satunnaiset sähköongelmat tai epäselvät elektroniset häiriöt voivat jäädä tunnistamatta ilman perusteellista tarkastelua.
Ulkopuolinen asiantuntijalausunto
Jos virheen toteaminen on vaikeaa ja myyjä ei suostu tunnustamaan autoa virheelliseksi, kuluttaja voi pyytää myyjältä, että tämä hankkii ulkopuolisen asiantuntijan lausunnon. Tämä asiantuntija voi olla esimerkiksi tavarantarkastaja, joka tutkii auton toiminnan ja selvittää, onko kyseessä virhe, ja jos on, mikä sen syy on. Ulkopuolinen lausunto voi olla ratkaiseva, kun virheen todentaminen on vaikeaa tavallisilla koeajotesteillä tai myyjän omilla tarkastuksilla.
Omat oikeudet asiantuntijalausunnon hankkimisessa
Mikäli myyjä ei suostu hakemaan asiantuntijalausuntoa, voit itse hankkia asiantuntijan arvioinnin. Tämä voi olla tärkeä askel, jos epäilet, että autossa on virhe, mutta et saa myyjältä yhteistyötä asian selvittämiseksi. Asiantuntijalausunnon hankkiminen voi vaatia lisäkustannuksia, mutta se on usein tarpeellista, jotta vika voidaan todeta ja oikeudet saadaan turvattua.
Vianetsintäkulujen korvaukset
Jos asiantuntijalausunnon perusteella todetaan, että autossa on virhe, voit vaatia myyjältä korvausta vianetsintäkulujen osalta. Näitä kustannuksia voivat olla esimerkiksi tavarantarkastajan maksut tai asiantuntijalausunnon hankkimisesta aiheutuneet muut kulut. Jos asiantuntija todistaa, että auto ei ole virheellinen, vianetsintäkulut jäävät kuitenkin ostajan maksettaviksi. On tärkeää muistaa, että myyjä ei ole velvollinen maksamaan lausuntokuluja, jos vika ei todeta.
Vianetsinnän ja virheen toteamisen merkitys
Vaikeasti selvitettävissä olevat viat voivat olla kuluttajalle hankala tilanne, mutta on tärkeää käyttää kaikkia käytettävissä olevia keinoja, kuten asiantuntijalausuntoa, tilanteen selvittämiseksi. Jos virhe todetaan, se voi johtaa korvaukseen tai auton korjaamiseen myyjän kustannuksella, mikäli virhe kuuluu myyjän vastuulle. Jos virhettä ei kuitenkaan todeta, on ostajan omalla vastuulla kattaa asiantuntijalausunnon aiheuttamat kulut. Tästä syystä asiantuntijalausunnon hankkiminen tulee miettiä huolellisesti ja varmistaa, että kaikki vaiheet käydään läpi, jotta auton virheen mahdollisuus voidaan tarkasti arvioida.
Comments