top of page
Etsi
Henrik Pirhonen

Mitä tulee huomioida kahden yrityksen välisessä takuuajan korjauksessa?


Yritysten välisessä kaupassa takuuajan korjaukset ovat tärkeä osa sopimusoikeudellisia kysymyksiä, ja ne määritellään yleensä kauppasopimuksessa. Tässä muutamia keskeisiä periaatteita:


1. Sopimuksen merkitys


Yritysten välisessä kaupassa, toisin kuin kuluttajakaupassa, osapuolten välinen sopimus määrittelee pääsääntöisesti takuun ehdot. Tämä tarkoittaa, että kaupan osapuolet voivat sopia vapaasti esimerkiksi siitä:


  • Mikä on takuuaika?


  • Mitä takuu kattaa (korjaukset, vaihdot, varaosat)?


  • Kenelle kustannukset kuuluvat (esim. varaosat, työ, kuljetus)?


  • Missä korjaukset suoritetaan?


2. Kauppalaki


Jos sopimuksessa ei ole selkeästi sovittu takuusta, sovelletaan Suomen kauppalakia. Kauppalain mukaan myyjän vastuu tuotteesta voi ulottua jopa virhevastuun piiriin, mikäli tavarassa on virhe. Takuuaika on tällöin tavallisesti tapauskohtaista ja riippuu tuotteen odotetusta kestoiästä ja käytöstä.


  • Myyjän on korjattava tai vaihdettava virheellinen tuote, jos tuote ei vastaa sitä, mitä sopimuksen mukaan on sovittu.


  • Takuu ei automaattisesti vapauta myyjää muista vastuista, kuten piilevistä vioista, jotka ilmenevät takuuaikana tai sen jälkeen.


3. Virhevastuu


Vaikka takuuaika olisi umpeutunut, myyjällä voi olla vastuu, jos tavarassa on piilevä virhe, joka ilmenee tavanomaisen käyttöiän sisällä. Tämä vastuu perustuu siihen, että tuote ei ole ollut kaupantekohetkellä sopimuksen mukainen.


4. Takuuajan pituus


Takuuajan pituus on yleensä määritelty sopimuksessa. Se voi olla esimerkiksi 12, 24 tai 36 kuukautta riippuen tuotteesta ja toimialasta. Joillakin aloilla ja tuotteilla takuuaika voi olla pidempi, esimerkiksi laitteistoissa tai koneissa, joissa käyttöikä on pitkä.


5. Takuu ja korjaukset


Jos takuu on voimassa ja tuote hajoaa takuuaikana, myyjä on yleensä velvollinen korjaamaan tuotteen tai tarjoamaan uuden. Yritysten välisissä sopimuksissa voi olla tarkempia ehtoja siitä, kuka vastaa korjauskustannuksista, varaosista ja mahdollisista kuljetuskuluista. Yleensä myyjä vastaa näistä kustannuksista, jos kyseessä on takuuaikana ilmennyt vika.


6. Reklamaatiovelvollisuus


Yritysten välisessä kaupassa ostajalla on velvollisuus tarkistaa toimitettu tavara kohtuullisessa ajassa. Jos vika ilmenee, ostajan on tehtävä reklamaatio myyjälle mahdollisimman pian virheen havaitsemisen jälkeen. Jos reklamaatiota ei tehdä ajoissa, ostaja voi menettää oikeutensa vedota virheeseen.


7. Sopimuksen muokkaaminen ja lisäehdot


Yritykset voivat lisätä sopimukseen lisäehtoja, kuten:


  • Laajennettu takuu: Pidempi takuuajan pituus kuin standardissa.


  • Huoltosopimus: Jatkuva huolto- ja ylläpitopalvelu takuuajan jälkeen.


  • Osien vaihto: Ehkä sovitaan, että tietyt osat vaihdetaan säännöllisesti, vaikka vikaa ei olisikaan.


Yhteenveto


Yritysten välisessä kaupassa takuuajan korjaukset perustuvat ensisijaisesti sopimukseen, jossa takuun kattavuus ja ehdot määritellään. Jos takuuehtoja ei ole erikseen sovittu, kauppalaki ja virhevastuu säätelevät asiaa. Tärkeää on, että reklamaatiot tehdään ajallaan ja osapuolet noudattavat sovittuja takuu- ja huoltoehtoja.

23 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page