top of page
Etsi
Henrik Pirhonen

Autoriita-tapauksen menestyksekäs ratkaisu: asiakkaan oikeudet turvattiin haastavassa tilanteessa


Autoriita, käytetty auto moottorin hajoaminen

Autoriita, erityisesti käytetyn auton kauppaan liittyvä riitatilanne, voi olla ostajalle erittäin haastava ja stressaava kokemus. Tällaisessa tilanteessa oikeanlaisen juridisen avun saaminen on ratkaisevan tärkeää, jotta ostajan oikeudet voidaan turvata ja ongelmat ratkaista oikeudenmukaisesti. Hoitamamme tapaus on erinomainen esimerkki siitä, kuinka asiantuntemuksemme ja määrätietoisuutemme auttoivat asiakastamme saamaan oikeutta monimutkaisessa autokauppaan liittyvässä riidassa.

Tapauksen tausta

Asiakas osti käytetyn Mercedes-Benz C 300 DE Farmarin myyjäliikkeestä /2022 ja joutui pian kaupanteon jälkeen vakavan ongelman eteen, kun auton moottori rikkoutui keväällä 2023. Tämä rikkoutuminen teki autosta ajokelvottoman ja aiheutti asiakkaalle merkittäviä taloudellisia huolia. Tilannetta mutkisti se, että vaikka asiakas oli hankkinut autolleen lisäturvana niin sanotun Tekniikkaturvan, jonka piti kattaa juuri tällaiset tilanteet, vakuutusyhtiö kieltäytyi korvaamasta moottorivaurion korjausta.


Ongelman ilmeneminen ja selvitys

Auton moottori rikkoutui pian sen jälkeen, kun auto oli ollut huollossa Autohuollossa Vantaalla. Huollon jälkeen asiakas huomasi heti ajossa, että moottorista kuului epätavallisia ääniä, ja hän palautti auton korjaamolle. Korjaamolla havaittiin, että moottorin öljynsuodatin oli täynnä metallilastuja, mikä viittasi vakavaan moottorivaurioon. Asiakas ilmoitti välittömästi tapahtuneesta Tekniikkaturvan myöntäjälle, joka aloitti tilanteen selvittämisen.

Vehon teknisen asiantuntijan suorittama tarkastus ja myöhempi tavarantarkastajan lausunto vahvistivat, että moottorivaurio oli todennäköisesti seurausta pitkäaikaisesta kulumisesta, ei äkillisestä viasta tai huollon yhteydessä tapahtuneesta virheestä. Tämä oli merkittävä tekijä, sillä se vaikutti ratkaisevasti siihen, kuka oli vastuussa vaurion korjauskustannuksista.


Vakuutusyhtiön kieltäytyminen korvauksista

Huolimatta siitä, että asiakas oli hankkinut Tekniikkaturvan juuri tällaisten tilanteiden varalta, vakuutusyhtiö kieltäytyi korvaamasta moottorivaurion korjausta. Yhtiö perusteli päätöstään sillä, että vaurio oli seurausta pitkäaikaisesta kulumisesta, joka ei kuulunut Tekniikkaturvan piiriin. Tekniikkaturvan ehdot sisälsivät nimenomaisen maininnan siitä, että vakuutus kattoi vain äkilliset ja ennalta arvaamattomat rikkoutumiset, ei kulumisen aiheuttamia vikoja.


Juridinen prosessi ja neuvottelut

Asiakkaamme joutui tilanteeseen, jossa hänellä oli kaksi vaihtoehtoa: joko maksaa itse kallis moottorin korjaus tai käydä pitkä ja monimutkainen oikeustaistelu oikeuksiensa puolustamiseksi. Tällaisessa tilanteessa on äärimmäisen tärkeää, että asiakkaalla on rinnallaan kokenut ja asiantunteva lakimies, joka osaa navigoida monimutkaisten juridisten kysymysten läpi.

Aloitimme neuvottelut myyjäliikkeen kanssa, koska katsoimme, että heillä oli myyjänä virhevastuu. Neuvotteluissa pystyimme osoittamaan, että moottorivaurion syyt olivat peräisin jo ennen auton myyntiä ja että tämä oli pitkälti seurausta moottorin rakenteellisista heikkouksista tai valmistusvirheistä, jotka olivat olemassa jo kaupantekohetkellä. Lopulta myyjäliike suostui kantamaan merkittävän osan korjauskustannuksista.


Sovintosopimus

Pitkien neuvottelujen jälkeen saavutimme asiakkaamme kannalta suotuisan sovintosopimuksen myyjäliikkeen kanssa. Sovintosopimuksen mukaan myyjäliike sitoutui hankkimaan käytetyn moottorin, joka korjattiin ja kunnostettiin vastaamaan uuden moottorin laatua. Myyjäliike vastasi kaikista moottorin hankintaan, korjaukseen ja vaihtoon liittyvistä kustannuksista, lukuun ottamatta pientä summaa, jonka asiakas maksoi. Tämä summa, noin 1000 euroa, oli huomattavasti pienempi kuin mitä uuden moottorin hankinta ja asennus olisi maksanut ilman sopimusta.

Lopputulos ja asiakkaan tyytyväisyys

Tämän autoriidan ratkaiseminen oli monimutkainen prosessi, joka vaati perusteellista selvitystyötä ja juridista asiantuntemusta. Lopulta asiakkaamme sai autonsa jälleen ajokuntoon ja säästi merkittävästi kustannuksissa. Tämä tapaus osoittaa, kuinka tärkeää on saada asiantunteva ja kokenut lakimies hoitamaan autoriita-tapauksia. Meillä on vankka kokemus vastaavista tapauksista, ja olemme ylpeitä siitä, että pystyimme auttamaan asiakastamme saavuttamaan oikeudenmukaisen ratkaisun.


Yleistä tietoa autoriidoista

Autoriidat ovat valitettavan yleisiä käytettyjen autojen kaupassa. Ne voivat liittyä muun muassa piileviin vikoihin, joita ei ole havaittu kaupantekohetkellä, tai kaupanteon jälkeisiin ongelmiin, kuten moottorivaurioihin tai muihin teknisiin ongelmiin. Ostajalla on tietyt oikeudet tällaisissa tilanteissa, ja myyjän vastuu virheistä on määritelty kuluttajansuojalain perusteella. Autoriidan selvittelyssä on tärkeää, että kaikki osapuolet noudattavat sopimusehtoja ja lakisääteisiä velvoitteita.

Mikäli autossa ilmenee ongelmia kaupanteon jälkeen, ostajan kannattaa ensimmäiseksi ottaa yhteyttä myyjään ja pyrkiä selvittämään asiaa sovinnollisesti. Jos sovintoa ei saavuteta, ostaja voi kääntyä kuluttajaneuvonnan tai lakimiehen puoleen saadakseen apua tilanteen ratkaisemiseksi. Jos riita etenee oikeudenkäyntiin, on tärkeää, että ostajalla on tukenaan kokenut asianajaja, joka osaa hoitaa autoriita-tapaukset menestyksekkäästi.


Ota yhteyttä autoriitojen asiantuntijaan

Jos sinulla on vastaava tilanne tai tarvitset apua autokauppaan liittyvässä riita-asiassa, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä. Meidän tiimimme osaaminen ja kokemus auttavat sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen lopputuloksen. Olemme valmiita auttamaan sinua ratkaisemaan autokaupan riitatilanteet ammattitaidolla ja tehokkuudella.

Lisätietoja löydät verkkosivuiltamme osoitteessa www.autoriitalakimies.fi. Olemme täällä sinua varten, jotta voit luottaa siihen, että autoriita ratkaistaan oikeudenmukaisesti ja asiantuntevasti.

159 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page