top of page
Etsi
  • Henrik Pirhonen

Autokauppariita yksityishenkilöiden välillä - hinnanalennus



Olemme hiljattain hoitaneet menestyksekkäästi haastavan yksityishenkilöiden välisen autoriidan, jossa asiakkaamme toimi käytetyn BMW 520 -henkilöauton ostajana ja yksityinen myyjä vastapuolena.


Taustaa

Tapaus alkoi, kun asiakkaamme osti auton 13. maaliskuuta 2021 kauppasopimuksella, jossa sovittiin 19 200 euron kauppahinnasta. Autolla oli kaupantekohetkellä ajettu noin 169 000 kilometriä. Kaupan solmimisen jälkeen ilmeni kuitenkin ongelmia, jotka johtivat laajaan riitaan osapuolten välillä.


Kaupanteon jälkeen vain kahden viikon kuluessa auton suorituskyky heikkeni merkittävästi, ja se toimitettiin huoltoon. Huollossa paljastui, että autossa oli vakavia teknisiä vikoja, erityisesti turboahdin ja EGR-jäähdytin vaativat välitöntä korjausta. Näiden korjausten kustannukset nousivat yhteensä 3 441,87 euroon. Asiakkaamme oli luonnollisesti tyytymätön tähän tilanteeseen, sillä kaupantekohetkellä hänelle ei ollut kerrottu auton olevan näin huonossa kunnossa.


Asiakkaamme otti yhteyttä myyjään ja esitti tälle vaatimuksen, että korjauskulut jaettaisiin tasan, koska viat olivat ilmenneet niin pian kaupanteon jälkeen. Myyjä kuitenkin kiisti vastuunsa ja tarjoutui aluksi osallistumaan korjauskuluihin vain 1000 eurolla. Hänen perustelunsa oli, että asiakas oli saanut auton huomattavasti alle markkinahinnan. Asiakkaamme piti tätä tarjousta riittämättömänä, sillä hänen mielestään auton hintaan nähden sen olisi pitänyt olla moitteettomassa kunnossa, eikä siinä olisi pitänyt olla näin vakavia vikoja heti kaupanteon jälkeen.


Autokauppariita yksityishenkilöiden välillä on erilainen prosessi kuin myyjäliikkeen kanssa, joissa tarvitaan jopa enemmän lakimiehiä mukaan ratkaisemaan asiat.



Autoriitalakimies mukaan

Tässä vaiheessa meidän toimistomme astui kuvaan ja aloimme aktiivisesti neuvotella asiakkaamme puolesta. Korostimme myyjälle, että jo kauppalain perusteella hän on vastuussa autossa olleista virheistä, jotka ovat olleet olemassa jo kaupantekohetkellä, vaikka ne ilmenivät vasta myöhemmin. Erityisesti tuotiin esille, että autosta puuttuva O-rengas turbon imupuolelta oli selkeä osoitus siitä, että virhe oli ollut autossa jo ennen kaupantekoa. Tämä oli yksi keskeisistä tekijöistä, joka vaikutti turbon vaurioitumiseen ja sitä kautta kalliisiin korjauksiin.


Sovintoneuvottelut olivat monivaiheiset ja intensiiviset. Toimimme johdonmukaisesti asiakkaamme edun mukaisesti, pyrkien samalla löytämään ratkaisun, joka välttäisi pitkän ja kalliin oikeusprosessin. Neuvotteluissa myyjän edustaja esitti useita vastatarjouksia ja perusteluja, joiden mukaan myyjän vastuu olisi vähäinen. He muun muassa argumentoivat, että auto oli myyty alemmalla hinnalla, ja että auton ikä ja ajetut kilometrit huomioon ottaen jotkut, viat olivat normaaleja kuluvia osia koskevia ongelmia. Meidän tiimimme kuitenkin piti johdonmukaisesti kiinni siitä, että virheet olivat olennaisia ja niiden olisi tullut olla tiedossa kaupantekohetkellä, jolloin myyjä olisi ollut vastuussa niiden korjaamisesta tai ainakin osallistumisesta korjauskuluihin.


Neuvottelujen edetessä onnistuimme vakuuttamaan vastapuolen siitä, että oikeudenkäynti voisi olla heille riskialtis ja että asiassa oli asiakkaamme kannalta vahvat perusteet. Lopulta pääsimme sopimukseen, jossa myyjä suostui maksamaan 1250 euron hinnanalennuksen asiakkaallemme. Tämä summa kattoi osan korjauskuluista, ja sillä varmistettiin, että asia saatiin päätökseen ilman oikeudenkäyntiä. Sovintosopimus allekirjoitettiin, ja molemmat osapuolet välttyivät lisäkustannuksilta ja pitkältä oikeusprosessilta.



Miksi valita autoriitalakimies?

Tämän tapauksen hoito osoitti jälleen kerran meidän toimistomme kyvyn ratkaista monimutkaisia autoriitoja tehokkaasti ja asiakasta parhaiten hyödyttävällä tavalla.


Pystyimme tuomaan neuvotteluissa esiin selkeät oikeudelliset perusteet ja ohjaamaan tapauksen sopuratkaisuun, joka tyydytti molempia osapuolia. Asiakkaamme sai korvauksen, joka kattoi osan hänelle aiheutuneista kuluista, ja säästyi pitkältä oikeusprosessilta. Tämä tapaus on erinomainen esimerkki siitä, kuinka oikeudelliset asiantuntijamme kykenevät navigoimaan monimutkaisissa neuvottelutilanteissa ja saavuttamaan asiakkaillemme parhaan mahdollisen lopputuloksen, mikä on erityisen tärkeää autoriitojen kaltaisissa tapauksissa, joissa tunteet ja taloudelliset panokset ovat korkealla.


Autokauppariita yksityishenkilöiden välillä


Yksityishenkilöiden välinen autokauppariita on harvinaisempi kuin autoliikkeen ja yksityisen välinen autoriita. Kuitenkin samat säännöt pätee yksityisten välisissä kaupoissa, myyjällä on vastuu myymästään tuotteesta.

 

18 katselukertaa0 kommenttia

Comments


bottom of page